Platform BVCN helps students in their project work.
Een Democratie in Bhutan?
Below is one example.
Een Democratie in Bhutan?
Dit profielwerkstuk is gemaakt door:
Reggie van Nuland. 5H4 en
Miranda van de Burgt.
(figuren zijn hier niet toegevoegd in dit site. Onze excuus: Webmaster)
Voorwoord.
Voordat we dit onderwerp gekozen hadden, hebben we er
lang over nagedacht wat een geschikt onderwerp zou kunnen zijn. We wilden een
onderzoek doen met een doel. Maar alles leek al op alle mogelijke manieren al
te zijn uitgezocht of bedacht en zo was het lastig om een onderwerp te vinden
dat ons nog kon uitdagen. Toen bedacht Miranda haar ineens dat ze een hele tijd
geleden een documentaire op televisie had gezien. Deze ging over het land
Bhutan, een boeddhistisch en geïsoleerd land waar weinig informatie over naar
buiten komt, maar waar de koning als heerser heeft besloten om van het land
ineens een democratie te maken. Onze doelgroep van dit profielwerkstuk zijn
vooral reizigers. Deze groep hebben we specifiek gekozen, aangezien deze mensen
meestal Bhutan op hun vakantie daar naartoe, alleen zien als een idealistisch
land. Wij willen laten zien dat er veel meer achter deze schoonheid schuilt.
Wij willen ook bij deze onze dank betuigen aan de heer Nanda Gautam en Mevrouw Gautam die ons
veel informatie heeft verschaft over Bhutan en de werkelijke situatie daar op
de dag van vandaag.
Inhoudsopgave.
Voorwoord Blz.
1
Inhoudsopgave Blz.
2
Samenvatting Blz.
3,4
Inleiding Blz.
5,6
-
Persoonlijke mening
over onderwerpkeuze van het PWS.
-
Hoofdvraag.
-
Deelvragen.
-
Hypothese.
Hoofdstuk 1 Blz.
7,8
-
Wat zijn de culturele kenmerken van de Bhutaanse bevolking?
Hoofdstuk 2 Blz.
9-11
-
Wat houdt een democratie in?
Hoofdstuk 3 Blz.
12,13
-
Wat is de rol van de monarchie in Bhutan?
Hoofdstuk 4 Blz.
14-16
-
Waarom wil de koning van Bhutan democratie invoeren?
Hoofdstuk 5 Blz.
17,18
-
Wat vinden de Bhutanezen van democratie in hun land?
Hoofdstuk 6 Blz.
19,20
-
Wat vindt de ‘westerse wereld’/ Nederland van een democratie in Bhutan?
Conclusie Blz.
21-23
Reflectie Blz.
24
Bronvermelding Blz.
25,26
Samenvatting
De bevolking Algemeen.
De bevolking van Bhutan,
oogt gelukkig. Veel mensen die er zijn geweest vertellen dat het een
wonderschoon land is. De mensen zijn vriendelijk. De bevolking is zeer
boeddhistisch. 80% van de bevolking leeft van de veehouderij en de
landbouw. Maar deze 2 sectoren bezetten maar 6,8% van het bruto nationaal
product.
De Munteenheid is de Ngultrum. De Officiële taal
die er gesproken word in Bhutan is Dzongkha maar veel mensen kunnen ook Engels
spreken. Daarnaast bestaat de bevolking van Bhutan uit een mozaïek van
verschillende volkeren. Deze volkeren wonen nog steeds in afgelegen valleien.
Deze valleien zijn afgescheiden van elkaar en de buitenwereld door formidabele
bergpassen
Democratie.
Volgens de dikke Dale is democratie: “de staatvorm
waarbij het volk wordt geregeerd door gekozen vertegenwoordigers uit eigen
gebied. Een staat waarin het volk dus regeert.
Democratie is ontstaan in Athene die was toen nog niet zo als nu.
Tegenwoordig zijn veel landen democratisch. Ieder
op zijn eigen manier. Zo is Nederland een democratische monarchie. Dit houdt in
dat onze staatshoofd koningin Beatrix is. Alle regeringsvormen kun je in 4
categorieën verdelen:
- Oligarchie
- Democratie
- Dictatuur
- Theocratie
Monarchie.
Monarchie is een regeringsvorm waarbij alle macht
bij één persoon berust. Het woord is een samenstelling van de Griekse woorden
monos(één) en arkhein (heersen). In een monarchie is het leiderschap altijd erfelijk. Bhutan
kwam in de 7e eeuw in de boeddhistische invloedssfeer vanuit Tibet.
Vanaf die tijd heersten boeddhistische lama’s. Bhutan is nooit gekoloniseerd
geweest, maar na behoefte aan een centrale leider werd onder Britse druk op 17
december 1907 vanuit India de gouverneur van het district Tongsa, Ungyen
Wangchuck, tot koning verkozen.
Reden van
invoeren.
Opmerkelijk
genoeg is de koning zelf verantwoordelijk voor het invoeren van de democratie. Het beeld dat de Vijfde Koning van Bhutan heeft
gecreëerd waarom hij een democratie wil invoeren is in de Westerse Wereld, maar
ook in Bhutan, om de macht aan het volk geven door
middel van verkiezingen te houden. Hij
vindt dat deze “vredestijd” een goed moment is om het land te moderniseren. In
1953 is de modernisering in Bhutan al op gang gekomen. Eeuwenlang was Bhutan
van de buitenwereld afgesloten. Op 6 november 2008 zijn er verkiezingen
gehouden in Bhutan. De opkomst bij deze verkiezing was 79%, de geestelijken
mochten niet stemmen. De vierde koning van Bhutan heeft waarschijnlijk gekozen
om van Bhutan een constitutionele monarchie te maken in plaats van een absolute
monarchie
De mening van het volk
Toen de burgers hoorde dat er
democratie ingevoerd werd vroegen veel mensen zich af waarom dit nodig was. Ze
accepteren het wel want het is de Konings wil. Zoals blijkt uit een interview
met de Heer en Mevrouw Gautum( bijde geboren in Bhutan) geloven zij niet dat Bhutan ooit een
democratisch land zal worden. Naar hun mening is de koning een soort dictator.
De verkiezingen zijn volgens hun schijn.
De
westerse wereld.
Nederland is met Bhutan en tegelijkertijd met Costa
Rica en Benin, een op duurzaamheid en gelijkheid gebaseerde
ontwikkelingsrelatie aangegaan. Het doel van het duurzaamheidverdrag is het
nastreven van een balans tussen de economische, sociale en milieudoelstellingen
van het land die ook op de langere termijn rekening houdt met de schaarse
hulpbronnen. Ontwikkelingsgeld wordt in Bhutan niet besteed aan bijvoorbeeld
bosaanplant, maar aan etnische zuivering in het land. In de reisbrochures die
er zijn over Bhutan, zul je lezen dat het een geïsoleerd land is in de Himalaya
dat nog leeft volgens de boeddhistische traditie. Er is geen enkel spoortje te
vinden van etnische conflicten. Als je op zoek gaat naar kranten artikelen over
Bhutan vind je 2 kanten. De kant waar nauwelijks problemen worden getoond. En
de artikelen over etnitsche zuivering. Deze artikelen komen altijd van
Bhutaanse vluchtelingen en mensen van Amnesty International
De conclusie
Wij zijn er uiteindelijk achtergekomen, waarom de
koning een democratie van het land wil maken. Die rede is namelijk dat de
koning van het buurland Nepal in de afgelopen jaren al problemen hebben gehad
met communistische partijen en zo is de
koning daar uiteindelijk afgezet. Er is in Bhutan zelf ook onrust onder het
volk zo hier en daar en de communistische ideeën zijn ook over komen waaien uit
omringende landen. Door een democratie in te voeren, toont de koning eigenlijk
aan dat hij goedwillend is omdat hij het volk een stem geeft.
Wij zijn niet mee van mening dat het volk van
Bhutan er niet aan toe is om democratisch te worden. Het zou zeer goed zijn als
door het stemrecht, gelijkheid onder het volk kwam en ook vrijheid van
meningsuiting. Aangezien de verkiezingen nu zijn geweest en naaste familie van
de koning en zijn partij hebben gewonnen, geloven wij niet dat deze democratie
werkelijk uitgevoerd zal worden. Het is volgens ons meer een rede tot het
kalmeren van de eigen bevolking en de westerse wereld die twijfels beginnen te
krijgen over het land.
Inleiding
Je wilt een onderwerp kiezen dat je boeit, omdat je
er 80 uur mee bezig moet zijn. En niet alleen moet het onderwerp ons
interesseren, we vinden dat het ook een doel moet hebben. Het liefst een
onderzoek naar een origineel probleem met uiteindelijk een conclusie wat sterk
afwijkt van je hypothese, omdat je zoveel nieuws hebt geleerd.
Miranda: “Ik heb het profielvak aardrijkskunde
gekozen om een PWS over te maken, omdat het een heel breed vak is. Je kunt het
aan de ene kant hebben over natuurverschijnselen zoals aardbevingen, maar aan
de andere kant leer je ook hoe mensen zich gedragen bijvoorbeeld door te
onderzoeken waarom er in bepaalde gebieden zoveel mensen vanaf het platteland
naar de stad emigreren. Je hebt niet alleen theoretische kennis nodig, je moet
ook beschikken over inzicht. Daardoor verveeld de aardrijkskunde over de wereld
en aarde mij niet zo snel.”
Reggie: “ik heb het profielvak aardrijkskunde
gekozen om een PWS over te maken, omdat dit vak mij erg interesseert. Dit vak
interesseert mij zo omdat je over veel verschillende dingen te weten komt. Je
komt zowel iets te weten over de natuur en het ontstaan hiervan , als de mensen
en hun cultuur maar ook over de politiek en de geschiedenis van een land of
gebied. Dit zorgt er voor dat het een heel breed vak is. Daarnaast wil ik later
iets gaan doen met Aardrijkskunde( waarschijnlijk docent). Dus dit is nog een
extra voorbereiding voor mijn opleiding na de Havo.”
We wouden het dus over een origineel probleem
hebben in de wereld. Dan ga je met je gedachten de hele atlas door en kom je
langs bekende gebieden als de Verenigde Staten, Afghanistan, Indonesië of gewoon
ons eigen Nederland. Ook ga denk je terug aan recent nieuws wat je de aandacht
trok om eventueel een onderwerp bij te verzinnen. Alles lijkt al op alle
mogelijke manieren al te zijn uitgezocht of bedacht en zo was het lastig om een
onderwerp te vinden dat ons nog kon uitdagen. Maar toen dacht Miranda ineens
aan een documentaire die ze een hele tijd geleden op televisie had gezien. Het ging over het land Bhutan, een
boeddhistisch en geïsoleerd land waar weinig informatie over naar buiten komt,
maar waar de koning als heerser heeft besloten om van het land ineens een
democratie te maken.
Wij als Nederlanders vinden democratie het meest
waardevolle wat er is en willen er zelfs oorlog voor voeren om ieders stem mee
te laten tellen, maar zitten de bevolking van Bhutan daar wel op te wachten? In
de documentaire kwam duidelijk naar voren dat de mensen daar zeer tevreden zijn
met de koning en zijn ideeën, maar over dit plan twijfelen ze sterk omdat ze
niet eens weten wat een democratie precies inhoudt! Dit probleem sprak ons erg
aan, omdat we weinig weten over Bhutan en haar geschiedenis. En is het wel zo
logisch om er alles voor over te hebben om in een democratie te willen leven?
Kun je die politieke theorie wel zomaar in een niet-westers land invoeren?
Onze hoofdvraag in dit werkstuk is als volgt: Wat zijn de oorzaken en gevolgen van het invoeren van democratie in Bhutan?
Hier willen wij achter zien te komen door de volgende deelvragen:
- Wat zijn de culturele kenmerken van de
Bhutaanse bevolking?
- Wat houdt een democratie in?
- Wat is de rol van de monarchie in Bhutan?
- Waarom wil de koning van Bhutan democratie
invoeren?
- Wat vinden de Bhutanezen van democratie in hun
land?
- Wat vindt de ‘westerse wereld’/ Nederland van
een democratie in Bhutan?
Onze hypothese over dit onderzoek luidt als volgt:
Wij denken dat de oorzaken van het invoeren van
democratie in Bhutan komt door de koning. De koning wil democratie invoeren
omdat hij zijn land financieel en economisch mee wil latten tellen. Zijn idee
is dat als Bhutan een democratie wordt dat er dan meer Multinationals naar het
land komen. Deze Multinationals zullen voor veel werkgelegenheid zorgen
waardoor het land zich weer beter ontwikkeld. Daarnaast vind de koning het
belangrijk dat het volk zijn mening kan uiten.
De gevolgen zullen volgens ons zijn dat het land er
beter van word. De financieel en economische status van het land zal verbeteren
en het BBP van het land zal stijgen.
Daarnaast zal dankzij democratie de externe relaties met het westen
verbeteren. En het land zal zich moderniseren door de westerse invloeden..
Hoofdstuk 1.
Wat zijn de culturele kenmerken van de Bhutaanse
bevolking?
Algemeen.
80% van de bevolking leeft van de veehouderij en de
landbouw. Maar deze 2 sectoren bezetten maar 6,8% van het bruto nationaal
product.
De Munteenheid is de Ngultrum. De Officiële taal
die er gesproken word in Bhutan is Dzongkha maar veel mensen kunnen ook Engels
spreken.
Geloof.
Bhutan is het enige land in de wereld dat het
Mahayana boeddhisme in haar Tantric vorm aangenomen heeft als zijn officiële
godsdienst. Deze vorm van godsdienst is
de laatste fase van de evolutie van het boeddhisme. In het westen is het beter
bekend als het Diamond Vehicle (Vajrayana). Tantric boeddhisme is begonnen in
India in de tijd van de moslimse invasie in de 13e eeuw. Het bestaat
nu nog alleen in Tibet, Ladakh, Mongolië, noord Nepal, Bhutan, China en Japan.
Etnische bevolking.
Bhutan bestaat uit een mozaïek van verschillende volkeren die nog steeds wonen in afgelegen valleien afgescheiden van elkaar en de buitenwereld door formidabele bergpassen. Verschillende etnische groepen zijn ook verdeeld op basis van de verschillende omgevingen. Het is mogelijk om de bevolking van Bhutan verdelen in drie grote etnische groepen, hoewel de verschillen vervagen in bepaalde plaatsen.
Bhutan bestaat uit een mozaïek van verschillende volkeren die nog steeds wonen in afgelegen valleien afgescheiden van elkaar en de buitenwereld door formidabele bergpassen. Verschillende etnische groepen zijn ook verdeeld op basis van de verschillende omgevingen. Het is mogelijk om de bevolking van Bhutan verdelen in drie grote etnische groepen, hoewel de verschillen vervagen in bepaalde plaatsen.
Zuidelijke Bhutan is voornamelijk bewoond door
Nepalese boeren die aan het eind van de 19e eeuw zijn aangekomen in
het land. Zij brachten de Hindoestaanse religie met zich mee net als de
Nepalese taal, die vandaag de dag nog steeds gesproken over een groot deel van
Zuid-Bhutan. Er is niet dezelfde vermenging van boeddhisme en hindoeïsme zoals
blijkt in Nepal, maar de twee blijven eerder van elkaar vandaan.
De centrale Himalaya is de thuisbasis van de Drukpa mensen, die van Mongolische afkomst zijn. De meeste fokken vee of cultiveren het land. Hun woningen zijn verdeeld over een breed gebied.
De Noordelijke Himalaya Zone, meer dan 3000 meter (9000 voet), is de ontmoetingsplek voor semi-nomadische yak herders. Ze brengen het grootste deel van het jaar door in hun tenten gemaakt van zwarte yak haar. De drogen stenen ommuurde huizen gebruiken ze als woonhuis in de koudste maanden van het jaar. De rest van het jar wordt het gebruikt als opslagplaats voor hun goederen.
Geloofd wordt dat de vroegste inwoners van Bhutan de Sharchops van Indo-Mongoolse type zijn. De precieze herkomst is onbekend. Tibet is de meest waarschijnlijke bron. Deze wonen voornamelijk in het oosten van Bhutan.
De centrale Himalaya is de thuisbasis van de Drukpa mensen, die van Mongolische afkomst zijn. De meeste fokken vee of cultiveren het land. Hun woningen zijn verdeeld over een breed gebied.
De Noordelijke Himalaya Zone, meer dan 3000 meter (9000 voet), is de ontmoetingsplek voor semi-nomadische yak herders. Ze brengen het grootste deel van het jaar door in hun tenten gemaakt van zwarte yak haar. De drogen stenen ommuurde huizen gebruiken ze als woonhuis in de koudste maanden van het jaar. De rest van het jar wordt het gebruikt als opslagplaats voor hun goederen.
Geloofd wordt dat de vroegste inwoners van Bhutan de Sharchops van Indo-Mongoolse type zijn. De precieze herkomst is onbekend. Tibet is de meest waarschijnlijke bron. Deze wonen voornamelijk in het oosten van Bhutan.
Hoofdstuk 2.
Wat houdt een democratie in?
Algemeen
Volgens de dikke Dale is democratie: “de staatvorm
waarbij het volk wordt geregeerd door gekozen vertegenwoordigers uit eigen
gebied. Een staat waarin het volk dus regeert.
Geschiedenis
In Athene is de eerste vorm van een democratie
ontstaan. Deze is ontstaan dankzij Solon. Na de antieke democratieën in Athene
maar ook in Griekenland ontstond er een primitieven boerendemocratie. Deze
wordt in het westen gerekend tot een van de oudste democratische staatsvormen. In
de middeleeuwen werden deze juist weer terug gedrongen door de steeds grotere
macht van de adel, geestelijkheid en de koning(in). De oude volksvrijheden
wisten zich alleen stand te houden in een paar gebieden zoals in Zwitserland en
Scandinavië. Het denkbeeld van de Engelse Bill of Rights en van Locke (1688) is
een mijlpaal voor de ontwikkeling van de democratie. In Declaration of
independence van de Verenigde Staten (1776) pas goed tot ontwikkeling. Dit
voorbeeld had ook grote invloed op de Franse Revolutie. De Déclaration des
droits de l’homme et du citoyen (26 aug. 1789) was volgens de Franse de een
product van de Franse Verlichting terwijl het meer een navolging was op de
verklaringen over de mensenrechten in de constituties der Amerikaanse staten.In
veel Europese landen zoals in Engeland, Nederland, België en de Scandinavische
landen ging de overstap van monarchie naar democratie in de 18e eeuw
geleidelijk. In Frankrijk gebeurde na revoluties (1830, 1848 en 1870) het pas.
En in Italië werd de ontwikkeling door het fascisme onderbroken. Na de Eerste
Wereldoorlog werden democratische constituties uitgevaardigd in Duitsland
(1919), Tsjecho-Slowakije (1920), Estland (1920), Polen (1921), Litouwen
(1922), Letland (1922), terwijl in de oude democratische landen het algemeen
enkelvoudig stemrecht werd ingevoerd. Op 10 dec. 1948 werden de ‘rechten van de
mens’ opnieuw geformuleerd en met nieuwe uitgebreid. Vanaf de jaren 80 werden
ook steeds meer Oost-Europese landen democratisch.
Democratie
nu.
Tegenwoordig zijn veel landen democratisch. Ieder
op zijn eigen manier. Zo is Nederland een democratische monarchie. Dit houdt in
dat onze staatshoofd koningin Beatrix is. Samen met het Kabinet vormt
zij de Regering
van Nederland. Alle belangrijke stukken, zoals Wetten en Koninklijke
Besluiten worden door haar ondertekend. Maar dan moet ook altijd een Minister of Staatssecretaris
ondertekenen, omdat de koningin onschendbaar
is. De minister of Staatssecretaris neemt door zijn handtekening alle
verantwoordelijkheid op zich. In de praktijk betekent dat eigenlijk dat alle
politieke macht bij het kabinet ligt.
Er zijn een hele boel landen die democratisch zijn.
Maar ook veel landen die niet democratisch zijn, of maar een deel. Hier zie je
een overzicht van deze landen. Opvallend is dat in vooral Azië en Afrika maar
weinig landen volledig democratisch zijn.
Tegenhangers
democratie.
De regeringsvormen kun je in 4 categorieën
verdelen:
- Oligarchie
![]() |
Democratie in de wereld |
- Democratie
- Dictatuur
- Theocratie
Een Oligarchie is een regeringsvorm waar de macht
in de handen is van een klein groepje mensen(bijvoorbeeld priesters, edelen en
regenten). De wetten zijn ontstaan uit de autoriteiten uit deze bevoorrechte
groep.
Een van de beroemdste oligarchische polis was
Massalia. Hun staatsinrichting was tijdens de oudheid een bewondering van vele
landen. Ook de steden Sparta en Athene zijn ooit oligarchieën geweest. In
Nederland zijn er eveneens enkele steden geweest in de 17e en 18e
eeuw die oligarchieën zijn geweest.
Een Dictatuur is een regeringsvorm waar de macht in
handen ligt van één persoon of een kleine groep mensen, de dictator. Deze
staatsvorm komt vaak tot stand door een staatsgreep. Er zijn verschillenden
soorten dictatoren. Sommige dictatoren worden gevreesd door hun volk. Ze durven
niet in opstand te komen omdat ze bang zijn dat hun iets overkomt. Andere
dictatoren zijn juist geliefd. Ze proberen door propaganda en populisme het
volk voor zich te winnen. De bevolking van dit land komt vaak niet in opstand
omdat ze het wel prima vinden. Het grote probleem van een dictator is altijd
een opvolger vinden.
Een Theocratie is een regeringsvorm waarin de
leider als een god beschouwd word. De bevolking beschouwt hun leider vaak als
de zoon van god. Deze regeringsvorm is vooral bekend van de Egyptenaren. Er
zijn ook andere landen geweest die deze regeringsvorm vroeger hebben gehad. Een
voorbeeld hiervan zijn Israël, China en een deel van Tibet.
Hoofdstuk 3.
Wat is de rol van de monarchie in
Bhutan?
Algemeen.
Monarchie is een regeringsvorm waarbij alle macht
bij één persoon berust. Het woord is een samenstelling van de Griekse woorden
monos(één) en arkhein (heersen). In een monarchie is het leiderschap altijd
erfelijk.
Monarchie kan worden verdeeld in 2 vormen:
![]() |
Figuur 7. De politieke systemen in de wereld. |
- constitutionele
monarchie is de rol van de monarchie vastgelegd in de grondwet, wat meestal
inhoudt dat de hoogste macht bij het parlement ligt
Geschiedenis.
Bhutan
kwam in de 7e eeuw in de boeddhistische invloedssfeer vanuit Tibet.
Vanaf die tijd heersten boeddhistische lama’s. Bhutan is nooit gekoloniseerd
geweest, maar na behoefte aan een centrale leider werd onder Britse druk op 17
december 1907 vanuit India de gouverneur van het district Tongsa, Ungyen
Wangchuck, tot koning verkozen.
Koning Ugyen Wangchuk stierf in 1926 en werd opgevolgd door zijn zoon Jigme Wangchuk die regeerde tot 1952. In de regeerperiode van de deze 2 koningen viel vooral op door de politieke stabiliteit en de economische vooruitgang.
De derde koning Jigme Dorji Wangchuk wordt gezien als de
vader van het moderne Bhtuan. Tot dat deze koning aan de macht kwam, was de
macht van de koning absoluut. Koning Jigme Dorji voerde ingrijpende
hervormingen door in het politieke systeem. Zijn eerste ingrijpende hervorming
was het oprichten van de Tshogdy in
1953. De Tshogdu is de nationale vergadering van Bhutan. Deze komen één tot 2
keer per jaar vier weken lang bijeenkomt.
De eerste vrouw die in de nationale vergadering plaats nam
was in 1979. Ook begon de koning toen met een landhervorming. Tot op de dag van
vadaag is het nog zo dat elke (Bhutaanse) familie zonder grond recht heeft op
een stuk grond. Verder schafte hij de slavernij af.
1969 kreeg het land voor het eerst een regering met
ministers. Ook werd het rechtssysteem hervormd door de rechterlijke macht en de
uitvoerende macht te scheiden. Ook kreeg een Bhutan dankzij Koning Jigme Dorji
Wangchuk een hooggerechtshof. In 1972 stierf Jigme Dorji Wangchuk.
De koning jigme Dorji Wangchuk werd opgevolgd door zijn
zoon Jigme Sinye Wangchuk. In 1974 werd de toen nog 19-jarige Prins gekroond.
In zijn eerste regeer jaren was de invloed van zijn moeder, Prinses Kesang,
groot. In het begin zetten hij de moderniseringsbeleid van zijn vader voort.
Vanaf de jaren 80 voerde hij een nieuw beleid in. Hierin werd gestreefd naar
een synthese van traditie en vooruitgang. De eeuwenoude Boeddhistische traditie
van het land wordt daarbij sterk benadrukt.
In 1987 kondigde de koning de
wetten aan die het dragen van traditionele kleding en het leven volgens de oude
nationale gedragscode verplicht stelde. In 1998 werd formeelministeriële
verantwoordelijkheid ingevoerd. Het is wel nog zo dat de Drukpa-elitie, waar de
koning ook bij hoort, het grootste deel van de macht nog steeds in handen
heeft.
Hoofdstuk 4
Waarom
wil de koning van Bhutan democratie invoeren?
Algemeen.
Opmerkelijk
genoeg is de koning zelf verantwoordelijk voor het invoeren van de democratie. Het beeld dat de Vijfde Koning van Bhutan heeft
gecreëerd waarom hij een democratie wil invoeren is in de Westerse Wereld, maar
ook in Bhutan, om de macht aan het volk geven door
middel van verkiezingen te houden. Hij
vindt dat deze “vredestijd” een goed moment is om het land te moderniseren.
Geschiedenis.
In 1953 is de modernisering
al op gang gekomen. Eeuwenlang was Bhutan van de buitenwereld afgesloten. Deels
kwam dat door zijn geïsoleerde ligging in de Himalaya, deels was het ook een
bewuste keuze van zijn leiders. Omdat de onafhankelijkheid van het land door
bemoeienis van de grote buren India en China in gevaar kwam, besloot koning
Jigme Dorji Wangchuk, zoon van de tweede koning, die aangezet werd door de
Britten in de jaren vijftig zijn land open te stellen. In 1953 is een nationale
vergadering (Tshogdu genaamd) opgericht door de derde koning. Deze nationale
vergadering was één tot twee keer per jaar vier weken samenkomt. De nationale
vergadering bestaat thans uit rond de 150 afgevaardigden ( 105 representanten
van de bevolking werden in dorpsvergaderingen door de dorphoofden voor drie
jaar aangewezen). 12 representanten van het geestelijken van het boeddhistisch
geloof en de overige 37 zijn ambtenaren en districthoofden aangewezen door de
koning. De eerste vrouw nam zitting in 1979. Deze koning had nog wel absoluut
gezag tot 1968. In 1968 kreeg het land voor het eerst een regering met
ministers. De koning regelde toen dat het Tshogdu de ministers kon afzetten en
in extreme gevallen zelfs de koning. In de media werd er nauwelijks gesproken
over onenigheid over de koning of over andere zaken, maar eind 1964 was er een
poging tot een staatsgreep waarvan de net nieuwe minister-president Lhendup
Dorji verdacht werd. Hij was de opvolger van Jigme Palden die in 1962 ruzie
kreeg met het leger over het gedwongen vertrek van officieren en het misbruiken
van legervoertuigen. Deze is in begin april 1964 vermoord. Na het aannemen van
de nieuwe minister-president was er dus nog steeds een instabiele situatie in
Bhutan, die er zonder Britse invloeden t/m 1953 er wel was. Bhutan was toen
politiek stabiel en had economische vooruitgang. De koning heeft in 1968 daarom
juist de Tshogdu het recht gegeven om hem af te zetten en het rechtssysteem
werd hervormd door de rechtelijke macht van de uitvoerende macht te scheiden.
Dit deed hij, omdat hij werd beschuldigd van teveel samenwerking met het
machtige India. In 1971 werd Bhutan lid van de Verenigde Naties wat ook niet goed
viel bij de bevolking. In 1972 overleed hij en zijn zeventienjarige zoon Jigme
Sinye volgde hem op. In het begin streefde hij zijn vaders moderne ideeën nog
na, omdat hij in zijn beginjaren werd beïnvloed door zijn moeder. In 1980
veranderde dat en werd de eeuwenoude boeddhistische traditie van het land weer
benadrukt. Het volk moest verplicht traditionele kleding dragen en er mochten
geen moderne bouwwerken gebouwd worden. Ook werkte de vierde koning nauw samen
met hoofd geestelijk leider Je Kempho. Ook heeft hij de in de Westerse Wereld
geliefde term “Brute Nationaal Geluk” bedacht als tegenhanger van het door hem
verafschuwde ‘eng-economische’ Bruto Nationaal Product’. Deze vierde koning
trouwde onofficieel met vier vrouwen, dochters van de derde koning, om zo veel
kinderen te krijgen om op die manier de Sinye-dynastie in stand te houden.
De verkiezingen.
Afgelopen 6 november 2008 is
de vijfde koning, een van de vele zonen van de vierde koning, Jigme Khesar
Namgyel Wangchuck gekroond. Hij zal de eerste koning in Bhutan zijn als
constitutionele monarchie. 24 maart in hetzelfde 2008 heeft de Bhutaanse
Eenheidspartij (DPT) van oud-premier Jigmi Thinley een grote overwinning
behaald bij de eerste parlementsverkiezingen. Volgens een bron bij de
kiescommissie won de DPT 44 zetels. De Democratische Volkspartij, geleid door
een oom van de vorst, kreeg de resterende drie zetels. Echt veel te kiezen had
de bevolking evenwel niet. Beide partijen zijn nauw verbonden met de vierde
koning en zijn visies. De opkomst bij deze verkiezing was 79%, de geestelijken
mochten niet stemmen.
Soort
democratie.
De vierde koning van Bhutan
heeft waarschijnlijk gekozen om van Bhutan een constitutionele monarchie te
maken in plaats van een absolute monarchie om de volgende redenen:
In de twintigste eeuw is
democratie, voor het eerst in de geschiedenis, een norm geworden in heel de
wereld. Bijna elk land in de wereld probeert om een democratisch land te worden
al is het door ingrepen van de bevolking. Bhutan wordt globaal gezien als een
traditioneel boeddhistisch land, waar iedereen in vrede leeft met elkaar. Dit
is niet het geval.
Sinds
1990 voert In buurland Nepal, waar een slechte verhouding mee is omdat zij het
Hindoeïstische geloof volgen, heeft koning Gyanendra en zijn gevolg in de zomer
van 2008 oneervol hun paleis moeten ontruimen na verkiezingswinst van de
vroegere maoïstische rebellen. Er waren in 1990 massale protesten in het
dictatoriale Nepal, wat de koning dwong om van Nepal een parlementaire
democratie te maken. Daar kwam alleen niets van terecht. In 1996 mochten de
Maoïstische Communistische Partij niet mee doen met de verkiezingen en zo is er
een burgeroorlog in Nepal begonnen die duurde tot 1996. In 2001 schoot de
kroonprins een deel van zijn familie dood inclusief zichzelf. De rebellen
probeerde de monarchie te verdrijven, maar de broer van de kroonprins en
opvolger, Gyanendra nam alle macht op zich in 2005. Hij vermoorde zeer veel
burgers. In 2006 is er een vredesovereenkomst gesloten door de democratische
regering en de maoïstische rebellen. Bij de laatste verkiezingen mocht deze
politieke partij wel mee doen en hebben ze gewonnen.
De vierde koning van Bhutan wil zijn dynastie in
stand houden, maar weet dat er ook communistische ideeën vanuit China over zijn
komen waaien naar Bhutan. Dit is maar een klein deel van de bevolking die zich
met communistische ideeën inlaat, bijvoorbeeld mensen die hebben gestudeerd en
ontevreden zijn over Bhutan of de Hindoestanen in het zuiden die weten dat de
koning en zijn gevolg al vele burgers heeft gedood die tegen hem zijn. De
onrust is nog niet erg opgeladen in Bhutan. Door het volk nu tevreden te
stellen met een regeringsvorm die door Westerse Landen wordt nageleefd en een
regeringsvorm die een koning normaal nooit zelf invoert lijkt het een zeer
goede zaak van hem. Om zijn dynastie te behouden is dit de beste oplossing en
zo een situatie zoals in Nepal te voorkomen. Het volk krijgt een stem.
VN-bondgenoten denken positief over de koning en de koning blijft macht houden
en dus blijft de dynastie bestaan.
Hoofdstuk 5
Wat vinden de Bhutanezen van democratie in hun land?
Algemeen.
Toen de burgers hoorde dat er
democratie ingevoerd werd vroegen veel mensen zich af waarom dit nodig
was.
"Er is niets mis met een
koning als leider", aldus een inwoner. "We zijn gelukkig en leiden
een welvarend leven."
Dit vroegen vooral de mensen af
die geen idee hebben wat democratie inhoudt. Dit komt vaak door hun gebrek aan
scholing. Daarnaast vragen veel mensen zich af waarom ze dit systeem zouden
moeten invoeren als het in de buurlanden tot veel corruptie, politieke
instabiliteit, territoriale conflicten en vruchteloze debatten lijdt.Ook zijn
ze bang dat de stabiele situatie wordt verstoord. En kijken ze naar de westerse
democratie alsof die nog zo ver weg ligt.
"Democratie is niet de
beste regeringsvorm", aldus een journalist van de Bhutan Times. "Je
hebt wel meer te kiezen, maar het garandeert geen welvaart en geluk voor
iedereen."
Er zijn ook mensen die het wel
goed vinden, zolang de koning eerst nog even aanblijft. Weer anderen hopen op verbetering. Dat het
land zich beter zal gaan ontwikkelen.
Interview.
We hebben een interview
afgenomen met de heer Nanda Gautam en en zijn echgenoot Mevrouw CK Gautam. Deze 2 mensen zijn allebei in
Bhutan opgegroeid maar naar Nederland gevlucht. We hebben het interview meer
met Mevrouw Gautam afgenomen maar de antwoorden komen als het waren meer van
Meneer Gautam.
Hoe lang heb je in Bhutan
gewoond?
Ik heb 22 jaar in Bhutan
gewoond.
Waarom ben je naar Nederland
gekomen?
Meneer Gautam is journalist maar
schreef over dingen waar je niet over mocht schrijven. Hij voelde zich bedreigt
en is gevlucht met hulp van Amnesty International. Ik was toen al getrouwd met
Meneer Gautam dus mijn leven was ook in gevaar. Ik ben gevlucht via de bergen
naar Nepal. Daar ben ik bij Amnesty International terecht gekomen. We zijn via
Amnesty International in Nederland terecht gekomen.
Waarom juist Nederland dan?
Nederland geeft veel steun aan
Bhutan. Doordat Amnesty International dus goede contact had met de Nederlandse
regering was het voor het makkelijkst om hier een verblijfsvergunning te komen.
Wat vind U ervan dat er Bhutan
een democratie is?
Ik geloof niet dat Bhutan ooit
een echte democratie wordt. De koning van Bhutan is een soort dictator naar
onze mening. Hij probeert rassen te zuiveren. Vooral minderheden. Veel mensen
moeten hierdoor vaak naar Nepal vluchten. Hoe kan er nou ergens een democratie
zijn als niet iedereen in een land mag wonen?
Waarom beschouwt iedereen het
dan als een geboorte van democratie terwijl het volgens u dus helemaal niet zo
is?
De koning doet zelf voor alsof
dit echt gaat gebeuren. Net als in veel communistische landen zijn er wel
verkiezingen maar dit is meer schijn. De mensen mogen wel stemmen maar hebben
niet veel keus. In Bhutan is het bijna hetzelfde de 2 partij programma’s lijken
veel op elkaar. Hierdoor maakt het dus niet uit wie er gekozen wordt. Volgens
de westerse pers komt dit omdat veel mensen het nu wel goed vinden en niet veel
willen veranderen. Ik denk dat dit gewoon komt omdat de koning iedereen nu
gewoon onder de duim houdt. Ze weten niet beter. Daarnaast denk ik dat de
koning zich toch bezig zal blijven houden met de politiek.
Denkt u dat u ooit nog eens
voorgoed terug kan naar Bhutan?
Ik zeker niet meer. Ik heb toen
dingen geschreven wat absoluut niet kan. De dingen die ik nu schrijf over
Bhutan kunnen al helemaal niet. Ik laat veel dingen aan het licht zien die
absoluut niet kunnen volgens de Bhutaanse regering. Er zal dus een hele hoop
moeten veranderen wil ik terug kunnen keren. Ik hoop er natuurlijk wel op dat
ik ooit terug kan gaan. Maar zelfs niet met de
Figuur 10. Bhutanese vluchtelingen in een
kamp te Nepal,
onderwijzen elkaar.
aankondiging van een
“democratie” in Bhutan maakt het voor mij niet mogelijk om naar Bhutan terug te
keren voorgoed. Misschien is het wel zo
dat mijn lichaam terug gaat, maar mijn ziel niet meer.
Hoofdstuk 6
Wat vind de “westerse wereld”/ Nederland van een democratie in Bhutan?
In november 2007 zijn kroonprins Willem-Alexander
en prinses Maxima op staatsbezoek geweest bij de toen nog niet gekroonde vijfde
koning van Bhutan. Zij zijn daar op bezoek gegaan, omdat prins Claus een
bijzondere liefde en belangstelling voor dit land had. Hij is er nooit geweest,
maar toen hij overleed, heeft de vierde koning van Bhutan besloten een
herdenking voor hem te houden en boterlampen aan te steken. Deze lampen worden
gebuikt in boeddhistische ceremonieën. Dat was de rede waarom onze kroonprins
op staatsbezoek ging.
![]() |
Figuur 11. Kroonprins Willem-Alexander en prinses Maxima op staatsbezoek in Bhutan. |
Prins Claus was vooral geïnteresseerd in Bhutan,
omdat het land zich milieuvriendelijk wil ontwikkelen. Bhutan haalt
bijvoorbeeld zijn energie niet uit hout door boskap, maar uit stromend water
door middel van Hydro-energie. Naar aanleiding van de UNCED (VN-conferentie
inzake Milieu en Ontwikkeling, die in 1992 plaatsvond in Rio de Janeiro) is
Nederland met Bhutan en tegelijkertijd met Costa Rica en Benin, een op
duurzaamheid en gelijkheid gebaseerde ontwikkelingsrelatie aangegaan. Het doel
van het duurzaamheidverdrag is het nastreven van een balans tussen de
economische, sociale en milieudoelstellingen van het land die ook op de langere
termijn rekening houdt met de schaarse hulpbronnen. In Bhutan denkt men er ook
zo over, dat wij in Nederland alleen geloofwaardig zijn als wij die doelen ook
nastreven. Bhutan heeft daarom 100.000 dollar aan ontwikkelingshulp aan
Nederland gedoneerd. Dit geld was bedoeld voor de stichting de ‘Zeeuwse Vlegel’
die op biologische wijze tarwe verbouwt. In Nederland is veel kennis verloren
gegaan van de oude tarwesoorten. Bhutan wil Nederland waarschuwen dat wij als
hoog ontwikkeld Nederland de ontwikkelingen van de intensieve veehouderij in de
gaten moeten houden. Deze intensieve veehouderij is namelijk ook belastend voor
het milieu doordat er veel CO₂ hierbij vrijkomt, terwijl Bhutan juist
ontwikkelingshulp krijgt vanuit Nederland die de CO₂ uitstoot moet beperken.
![]() |
Figuur 10. Bhutanese vluchtelingen in een
kamp te Nepal,
onderwijzen elkaar.
|
Wat de Nederlandse regering niet heeft geweten of
weet bij het geven van ontwikkelingsgeld dat dit geld niet wordt besteed aan
bijvoorbeeld bosaanplant, maar aan etnische zuivering in het land. Kroonprins
Willem-Alexander en prinses Maxima zullen hier niets van hebben gemerkt tijdens
hun bezoek aan Bhutan. De hoofdstad van het land, Thimphu, is zeer
gecontroleerd. De problemen bevinden zich juist voorbij de bergtoppen rondom
Thimphu waar zij niet zijn geweest. En al zouden ze er geweest zijn, de koning
zou allang de dorpelingen hebben verjaagd en het dorp hebben platgebrand. Ook
in Thimphu zelf zijn er burgers met een tegenstrijdige mening, maar er geld
geen vrijheid van meningsuiting in Bhutan. Wie er tegen de koning is, zal
gestraft worden.
Deze laatste informatie zul je bij andere bronnen
moeten vinden, dan in reisbrochures van speciale reisbureaus, simpele boeken over
Bhutan of zelfs veel Nederlandse krantenartikelen. In de reisbrochures die er
zijn over Bhutan, zul je lezen dat het een geïsoleerd land is in de Himalaya
dat nog leeft volgens de boeddhistische tradities. Het is het bestbewaarde
geheim op reisgebied, omdat het nog zo puur zou zijn. Zeker qua natuur is dit
zo. Al wordt het ook bedreigd door het broeikaseffect, wat mondiaal toe slaat.
Er smelten namelijk grote gletsjers af. (Een tijd geleden, datum onbekend, is
er een grote overstroming geweest door het smelten van deze gletsjers).
In het boek Bhutan van Katie Hickman zijn
reisverhalen opgeschreven van het land. Er is geen enkel spoortje te vinden van
etnische conflicten. De schrijfster van dit boek is ook uitgenodigd geweest
door de koning van Bhutan, waarschijnlijk heeft hij haar geïnformeerd over de
mooie kant van Bhutan.
Als je
zoekt naar krantenartikelen over Bhutan in Nederland zie je twee kanten. Bij
bijvoorbeeld het bezoek van kroonprins Willem-Alexander aan Bhutan wordt er
amper gesproken over problemen in het land, alleen over hoe prins Claus het
land waardeerde door de ontwikkelingshulp die er plaats vond tussen Nederland
en Bhutan. Er zijn de laatste jaren steeds meer artikelen met berichten dat er
etnische zuivering plaatsvindt in Bhutan, dit komt waarschijnlijk doordat
Amnesty International Bhutan op de lijst heeft staan van landen waar de
mensenrechten geschonden worden. Amnesty International heeft weinig hoop op een
duurzame oplossing voor meer dan honderdduizend vluchtelingen uit het zuiden
van Bhutan die in kampen in Oost-Nepal
verbleven. Nepaleessprekende mensen in het zuiden
van Bhutan werden nog altijd gediscrimineerd. In maart 2004 schafte Bhutan wel
de doodstraf af, door acties van Amnesty International.
Conclusie
Na
langdurig onderzoek gepleegd te hebben naar de geschiedenis; gewoontes en
gebruiken en de werkelijke politieke situatie nu in Bhutan te hebben
achterhaald, hebben we een correct beeld gekregen van het land. Ook hebben we
gekeken naar wat democratie precies inhoudt; de mening van de westerse wereld,
waaronder vooral Nederland, en meningen van organisaties als de VN en Amnesty
International over Bhutan. Al deze informatie zal ons een antwoord op de
hoofdvraag moeten kunnen geven en laten zien of onze hypothese juist was.
Onze
hypothese was dat de koning van Bhutan een democratie van zijn land wilde maken
om Bhutan er economisch er op vooruit te laten gaan. Het land zou dan gaan
deelnemen aan het globalisatieproces, aangezien globalisatie amper los te zien
is van de democratie in Westerse landen. Door deze openstelling voor andere
landen, zouden er in de toekomst meerdere multinationals zich kunnen gaan
vestigen in Bhutan en dat zou op zijn beurt weer zorgen voor werkgelegenheid in
het arme Bhutan waar het BNP in 1999 maar 1260 euro per inwoner bedraagt. Ook
zou door de openstelling van het land de externe relaties verbeteren.
Naast
de hypothese dat de koning zijn land een economische rol wil gaan geven in de wereld,
dachten wij ook dat de koning zijn volk gewoon een stem wilde geven. Dat hij
geïnteresseerd zou zijn in de democratische regeervorm en hoe zijn volk dan
gelijke kansen zou gaan krijgen.
Helaas
is onze optimistische hypothese niet kloppend. Het was moeilijk te achterhalen
waarom de koning een democratie wilde invoeren en zo was het ook moeilijk om te
achterhalen of Bhutan volgens ons klaar is om een democratie te worden.
Toen
wij aan ons onderzoek begonnen en informatie over het land begonnen te verzamelen,
kwamen we erachter dat er niet veel informatie in de bibliotheek en op het
internet te vinden was. Tijdens het lezen van verschillende krantartikelen van
de laatste jaren; het lezen van boeken en informatie op het internet, kregen we twee beelden over het land. Het ene
beeld was dat Bhutan simpelweg werkelijk het laatste paradijs (Bhutan wordt ook
wel the last Shangri-La genoemd wat paradijs betekent) op aarde zou zijn en dat
het land gewoon geïsoleerd is gebleven omdat het zonder zonden zou zijn. Het
andere beeld wat we vooral vormden tijdens het lezen van krantenartikelen en
een onrustgevende blog over het land, dat het land bewust geïsoleerd blijft
omdat er dingen gebeuren die niet aanvaardbaar zijn. Door dat laatste zijn we
verder gaan kijken dan makkelijk te vinden informatie, zoals een reiservaringen
boek over Bhutan door een schrijfster die persoonlijk door de koning is
begeleid.
Er
waren veel sites, opgericht door vluchtelingen uit Bhutan, die duidelijk te
merken gaven dat zij hun land uitgezet zijn door het leger of om zichzelf en de
familie in leven te houden via de Himalaya gevlucht zijn naar het buurland
Nepal. Naast deze blogs en sites waren
er ook een aantal krantenartikelen over etnische zuivering en bomaanslagen door
de communistische partij van Bhutan.
Om
er achter te komen hoe de situatie werkelijk was in Bhutan wilden we een
interview houden met het consulaat van Bhutan en een Bhutaanse vluchteling die
in Nederland woont en actief is in het maken van blogs over de ongelijkheid en
zuivering in Bhutan. Het consulaat heeft nooit iets van zich laten horen, wat
wij al hadden verwacht, maar de heer en mevrouw Gautam wel. Zij hebben ons zeer
veel bronnen verschaft om te bewijzen dat het beeld van een waar paradijs, niet
klopt. Dit hebben zij bewezen door bijvoorbeeld verzamelde krantenartikelen,
Engelstalige boeken, documentaires en persoonlijke verhalen.
De
huidige koning van Bhutan stamt af van de Boeddhistische immigranten van
vroeger in het land. Een ander groot deel van de inwoners zijn Hindoestaan.
Deze groepen hebben in de geschiedenis een haatliefde verhouding beleefd. De
afgelopen decennia is er duidelijk een haatverhouding. De koning en zijn
navolging wil het land etnisch zuiveren. Hiermee bedoelen we dat alle
Bhutanezen die van vroeger uit niet Boeddhistisch gelovig zijn uit het land
Bhutan worden verjaagd. Dit kan door het in brand steken van hele dorpen; het
publiekelijk vermoorden van een dorpsbewoner; verkrachten (en doden) van
vrouwen; of op andere gruwelijke manieren. Ook mensen met een afwijkende mening
of die een aversie hebben tegen de koning zullen door het leger het land worden
uitgezet. Op deze manier probeert de koning zichzelf en zijn dynastie voor de
toekomst veilig te stellen.
Gelijkheid
zou dus hoognodig zijn in het land. De rede van het opschroeven van het BNP
kunnen we ook laten voor wat het is. Bhutan heeft al velen jaren het beleid van
Bruto Nationaal Geluk. Naast de economische factoren staan ook het milieu,
sociale waarden en het innerlijke geluk van de mens centraal. Bij Bruto
Nationaal Geluk spreken we over het geheel, de balans als het ware tussen de
materiële en de spirituele dimensie. De sociale waarden die hier genoemd worden
zijn wel haalbaar en belangrijk in de bevolkingsgroepen van Bhutan waar de
inwoners niets weten van deze etnische zuivering, aangezien er niet veel media
is in Bhutan van het land zelf of van buitenaf. Dit wordt tegengewerkt en
gecontroleerd door de regering. Dit welgenoemde BNG zullen ze in de toekomst
blijven nastreven.
Door
hoge belastingsgelden aan vakantiegangers en andere bezoekers aan Bhutan te
vragen, blijft het land zeer exclusief om te bezoeken. Ook wordt je gescreend
voordat je het land binnen mag. Je mag bijvoorbeeld geen journalist zijn die er
komt om de werkelijkheid te achterhalen rondom de etnische zuivering. Er is dus
ook geen sprake van het stimuleren van externe relaties. Ook is het nog eens zo
dat Nederland Bhutan ontwikkelingsgelden toekent om de CO₂-uitstoot die Bhutan wil
tegengaan door bijvoorbeeld aanplanting van bossen, te stimuleren. Helaas wordt
dit geld daar niet voor gebruikt is bewezen, maar gaat in de staatskas en wordt
dus indirect gebruikt voor die etnische zuivering.
De
Verenigde Naties doneren juist geld aan Bhutan om contact te houden om zo enige
grip te kunnen hebben op het land aangezien het zeer geïsoleerd gelegen is en
zich ook niet openstelt.
Wij
zijn er toch achtergekomen, waarom de koning een democratie van het land wil
maken. Die rede is namelijk dat de koning van het buurland Nepal in de
afgelopen jaren al problemen hebben gehad met
communistische partijen en zo is de koning daar uiteindelijk afgezet. Er
is in Bhutan zelf ook onrust onder het volk zo hier en daar en de
communistische ideeën zijn ook over komen waaien uit omringende landen. Door
een democratie in te voeren, toont de koning eigenlijk aan dat hij goedwillend
is omdat hij het volk een stem geeft.
Door
bovengenoemde redenen waarom Bhutan een democratie zou moeten worden, zijn wij
er niet mee eens dat het volk van Bhutan er niet aan toe is om democratisch te
worden. Het zou zeer goed zijn als door het stemrecht, gelijkheid onder het
volk kwam en ook vrijheid van meningsuiting. Al hebben bij de verkiezingen de
oom van de koning en zijn partij hebben verloren, geloven wij niet dat deze
democratie werkelijk uitgevoerd zal worden. Het is volgens ons meer een rede
tot het kalmeren van de eigen bevolking en de westerse wereld die twijfels
beginnen te krijgen over het land. Op deze manier zullen bijvoorbeeld prins
Willem-Alexander en Maxima die vorig jaar een bezoek hebben gebracht aan
Bhutan, niet snel te weten komen wat er werkelijk met de bevolking van het land van de draak gebeurt.
Wij
raden u aan als lezer om wat vaker verder te kijken naar de informatie over een
land, dan dat u op de eenvoudigste manier verkrijgt zoals in een reisgids.
Bhutan wordt als een fantastisch boeddhistisch oord omschreven. Het land is dan
ook werkelijk prachtig, dit zeiden zelfs de door ons geïnterviewde
vluchtelingen ons, maar achter die schoonheid ligt veel verborgen. Dingen zijn
niet altijd zo als ze lijken. Wanneer u twijfel hebt bij dingen die te mooi
lijken, zou u misschien wat vragen verder kunnen ingaan op die onzekerheden
opgewekt door die afwijkende bron. U kunt er natuurlijk niet altijd iets aan
doen als u een land bezoekt waar veel ongelijkheid is, zonder dat u het te
weten kon komen. Zelf onze kroonprins weet hier niet het fijne van. Gelukkig
vangt ons Nederland wel de vluchtelingen op het land en geven we met een
goedbedoelde rede ontwikkelingsgeld aan Bhutan. U kunt ook gerust op vakantie
naar het dure Bhutan, maar natuurlijk paradijsje. Maar wanneer u iemand hoort
vertellen dat diegene een bezoek brengt aan Bhutan.. vertel hem of haar dan
alstublieft wat meer over de gebeurtenissen in dat land.
Reflectie
Reflectie Miranda van de
Burgt:
“Ik ben blij dat het
profielwerkstuk dan eindelijk af is na al die uren, maar ik ben al helemaal
blij dat het ook nog een goed resultaat heeft opgeleverd. Toen Reggie en ik
begonnen met het werkstuk hadden we nooit kunnen bedenken dat we zoveel moeite
moesten doen om de waarheid boven water te krijgen. Die waarheid is absoluut
niet fijn om te ontdekken, maar wel goed dat we die hebben ontdekt. Het was vooral
heftig toen we van de familie Gautam, vluchtelingen uit Bhutan die we hebben
geïnterviewd, te horen kregen op welke manier hele dorpen het land worden
uitgejaagd. Vooral toen mevrouw Gautam vertelde hoe ze met haar kinderen door
de ijskoude en hoge Himalaya gebergten naar Nepal waren gevlucht, omdat haar
man journalistiek was gaan studeren in India en de bevolking van Bhutan vrijuit
wilde informeren. Helaas kon dit niet, maar hier probeert hij via de media
aandacht te vragen voor dit gigantische verborgen probleem.
Door dit werkstuk merk ik ook dat ik beter ben gaan
plannen, wat ik eigenlijk al jaren eerder moest kunnen en doen, omdat je zoveel
uren moet maken naast alle anderen vakken.
Je kunt amper voor een beoordelingsmoment ineens alles gaan maken, want
dán loop je juist vast met al je schoolwerk en werk je tot in de nacht. Dit
heeft gelukkig bij ons niet gehoeven. Omdat het heel erg moeilijk was om
informatie te vinden over Bhutan, moet je ook creatief zijn. Hoe vind je
actuele en betrouwbare informatie en zelfs foto’s waren een probleem. Maar door
goed te zoeken en niet alleen maar de dichtstbijzijnde bibliotheek of
wikipedia-pagina te gebruiken, kom je een heel eind. In de conclusie heb ik
gezet als aanbeveling aan de lezers om dit verhaal te spreiden, wanneer ze
iemand tegen komen die naar Bhutan gaat, om dit verhaal te vertellen. Wat daar
gebeurd is ontzettend hypocriet en echt niet te geloven. Ondanks dat alles, zou
ik toch nog naar Bhutan gaan als ik er het geld voor had (en de toestemming van
de regering daar al lijkt het me zeer waarschijnlijk dat ze te weten komen van
dit werkstuk). Ik heb ontzettend mooie foto’s gezien van het land; de
Boeddhistische en ook Hindoeïstische culturele kenmerken, en er is geen
massatoerisme. Ik heb veel geleerd over Bhutan en andere zaken”.
Reflectie Reggie van
Nuland:
”Het profielwerkstuk was
voor mij een grote uitdaging. Je moest ver vooruit plannen en er een half jaar
mee bezig zijn. In het begin van het jaar ben je altijd enthousiast over je
onderwerp. Je bent benieuwd wat er uit zal komen en ook nieuwsgierig naar de
onderwerpen van anderen. Als je langzaam in het profielwerkstuk rolt zie je
steeds verdere vooruitgangen. Je krijgt uitkomsten die je nooit had verwacht en
raakt met mensen in contact. Hoe verder je ook komt hoe meer je profielwerkstuk
een beeld krijgt. De deelvragen ben je lang mee bezig totdat je tot echte
antwoorden komt. Deze antwoorden lijden
tot een antwoord op de hoofdvraag. Uiteindelijk lever je profielwerkstuk met
trots in. Ik vond het super leuk om deel te kunnen nemen aan dit proces. Het
plannen was af en toe wel lastig. Toch zijn we er naar mijn mening goed uit
gekomen.”
Bronnenlijst
Hoofdstuk 1:
De documentaire ”Bhutan, geboorte van een
democratie“.
Het boek: Bhutan. Geschreven door Françoise
Pommaret.
Hoofdstuk 2:
Hoofdstuk 3:
Hoofdstuk 4:
Krantenartikel: Drie dagen feest na kroning in
Bhutan
Krantenartikel: Mening Burger Bhutan over
verkiezingen
Krantenartikel: Maakt democratie Bhutan kapot?
Boek: Rieki Crins – Bhutan: Mensen, politiek,
economie, cultuur
Boek: Françoise Pommaret – Bhutan
Hoofdstuk 5:
Hoofdstuk 6:
http://www.amnesty.nl/landen_jaarboek/2174
Boek:
Biologie voor jou, deel 5 havo.
Artikel:
Nederlandse ‘CO2-milieuhulp’ aan Bhutan.
Comments
Post a Comment
Leave your comments here